تلاش برای ثبت زبان فارسی بعنوان هشتمین زبان بین‌المللی دنیا

یازار : Musevi

+0 لایک

محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، ‌ با اشاره به پیگیری‌های ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی دنیا در یونسكو گفت:‌ اوایل اردیبهشت‌ماه در جریان سفر مدیركل یونسكو به ایران و بازدید وی از میراث فرهنگی ایران‌ ، پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی در یونسكو را توسط یك واسطه ارائه كردیم. اما خبری از موافقت ، استقبال یا عدم استقبال نشد.

وی ادامه داد:‌ بنیاد سعدی 10 پیشنهاد برای بازبینی در شاخص‌های بین‌المللی كردن زبان‌ها در یونسكو را با هدف ثبت این زبان به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی جهان به یونسكو ارائه كرد. تاكنون هفت زبان در كمیسیون ملی یونسكو به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت رسیده است ، ‌ كه برخی از آن‌ها عبارتند از انگلیسی‌ ، آلمانی‌ ، فرانسه ، اسپانیا و...‌؛ این هفت زبان بر مبنای شرط یونسكو مبنی بر اینكه هر زبانی كه به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت می‌رسد ، ‌ باید 500 میلیون گویش‌ور در سراسر جهان داشته باشد ، ‌ به ثبت رسیده‌اند.

دربندی تصریح كرد:‌ این در حالی است كه تعداد گویش‌وران زبان فارسی در سراسر جهان به 200 میلیون نفر می‌رسد. به همین منظور ما تلاش كردیم تا با مذاكراتی با یونسكو‌ ، شروط بین‌المللی كردن زبان را تغییر دهیم ، ‌ برخی از شروط پیشنهادی ما عبارت بودند از داشتن تاریخ ، فرهنگ و تمدنی بیش از پنج هزار سال ، ‌ سابقه تاریخی گویش‌وری بیش از 500 میلیون نفر در گذشته ، ‌ گستره قلمرو نفوذ یك زبان در تاریخ تمدن ملل تحت پوشش (حضور و نفوذ زبان فارسی در شبه قاره هند ، آسیای میانه و تركیه) ، ‌ سابقه گویش‌وری گسترده ، در منطقه جغرافیایی بزرگ‌ ، داشتن مشاهیر ادبی و آثار مكتوب ، بیش از عرف موجود‌ ، میزان و گستره ترجمه آثار مشاهیر این زبان به زبان‌های زنده دنیا ، ‌ تعداد دفعات ترجمه آثار مشاهیر ادبی و ... .


وی افزود:‌ این روال ادامه داشت تا اینكه در سفر اخیر احمد جلالیف سفیر ایران در یونسكو به كشور این موضوع را با وی در میان گذاشتیم. جلالی اذعان داشت كه پیش از این نیز این پیشنهاد با همكاری كشورهای افغانستان و تاجیكستان به یونسكو مطرح شده بود ، ‌ اما یونسكو حاضر به تغییر شرایط خود نیست و بنابراین پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌الملل پذیرفته نشده است.


  • [ ]