۱۴ میلیارد تومان برای ساخت کلمات فارسی

یازار : Musevi

+0 لایک
Image result for ‫کاریکاتور حدادعادل‬‎
فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، ۱۴ میلیارد تومان را سالانه برای ایجاد حدود ۴۵۰۰ واژه جدید مصرف می کنند که چیزی جز تمسخر مردم عاید این فرهنگستان نمی شود. "فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی" به ریاست غلامعلی حداد عادل، تا کنون بیش از ۴۵ هزار واژه جدید در عمر ۲۶ ساله​اش به زبان فارسی اضافه کرده است.

این فرهنگستان مدعی است سالانه حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ واژه جدید را وارد ادبیات فارسی می​کند. به گفته مسئولان فرهنگستان تاکنون ۱۲ جلد کتاب، شامل واژگان جدید این موسسه چاپ و منتشر شده است.

اما چیزی به جز تمسخر مردم، عاید این فرهنگستان با بودجه کلان خود با واژه ای همچون "کش لقمه" به جای "پیتزا" نگشته است.

به گفته فرزانه پاکزاد، مدیر بودجه و تشکیلات فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، بودجه مصوب سال ۱۳۹۴ فرهنگستان ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و از این مبلغ تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن، درآمدزایی فرهنگستان بوده است.

درحالیکه تمامی ملل ساکن در جغرافیای کنونی موسوم به ایران حتی از تحصیل به زبان مادری خود محروم هستند و زبانهایی همچون تورکی آزربایجانی روز به روز در معرض نابودی قرار گرفته است، حداد عادل بودجه ۱۴ میلیارد تومانی فرهنگستان را ناچیز دانسته بود و به خبرگزاری فارس گفته بود: "با این بودجه سال سختی را پیش رو خواهیم داشت!"

حداد عادل یک بار در یک برنامه تلویزیونی از برخوردهای مضحکه‌ آمیز مردم با دستاوردهای واژگانی فرهنگستان انتقاد کرد، با وجود این او همچنان از عملکرد و واژه‌های مصوب فرهنگستان دفاع می​ کند.

برخی از واژه​های مصوب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به ریاست حداد عادل که بیشتر مسخره آمیز به نظر می رسند عبارتند از: خمیراک (پاستا)، دندان آبی (بلوتوث)، موش‌ واره (ماوس کامپیوتر)، برگک (چیپس) و دمابان (فلاسک).

گروه واژه‌ گزینی اصلی‌ترین بخش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است که در آن ۷۰ کارگروه تخصصی مشغول به واژه‌ یابی هستند و حدود ۳۵۰ استاد دانشگاه هم با این کارگروه​ها همکاری دارند. با وجود این، افراد فرهیخته بیشتر واژگان ابداع شده توسط این کارگروه​ها را به "نوزاد مرده" تشبیه می ​کنند که هیچ جایی در زندگی روزمره مردم ندارند و تنها دستمایه لطیفه‌ سازی برای مردم می​شوند.

اما واژه‌ هایی مانند کش ‌لقمه (پیتزا)، درازلقمه (ساندویچ)، گردلقمه (همبرگر)، زیلوخوبه (گودزیلا)، آب آلبالو (اتلتیکو بیلبائو)، درازآویز زینتی (کروات) و دو ور پف زینتی (پاپیون) ازجمله واژه‌هایی هستند که این فرهنگستان ادعا دارد که مصوب آن نهاد نیستند.

  • [ ]