نژاد هندوپارسی و گرایش به زیبایی بینی در ایران

یازار : Musevi

+0 لایک
نژادی که طی کمتر از یک سده‌ی اخیر در ایران، از آن بعنوان نژاد اصیل ایرانی و یا باصطلاح آریایی، در کتابها و رسانه‌های کشور، سخن به میان می‌آید و تبلیغ می‌شود ، دارای مشخصاتی در ظاهر و غالباً در چهره است که بارزترین آن، "سرهای تخت" ، "بینی بزرگ و برآمده (غوزدار)" و... می‌باشد که در مناطقی از کشور که اختلاط نژادی در آنها بدلایل جغرافیایی، تاریخی و سیاسی کمتر اتفاق افتاده (مثل: گیلک‌ها و طبری‌ها و...) فاحش‌تر است.

وجود نژادهای گوناگون مثل "اوغوزها(تـرکها)" ، "منقولوییدها" و... در کنار نژاد موصوف در ایران و حالت مقایسه‌ای ناخواسته و نیز یادآوری اطرافیان به نیاز جراحی که پیش می‌آید، موجب شده تا این نوع جراحی در ایران، طی سالهای اخیر، روند رو به افزایشی یافته و همین مسئله، مشکلات زیادی را در پی داشته است که تبعات اجتماعی آن به مراتب نگران کننده‌تر از آسیبهای پزشکی آن است.

دکتر محمد فرهادی متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره علت گرایش به این نوع عمل‌ها گفت: از نگاه رفتاری توهم خودزشت پنداری و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی، عوامل اصلی مراجعه بوده و امروز در کشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می‌شود که در میان زنان و مردان تقریبا به اندازه مساوی رسیده بطوریکه حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحیها نیستند با چسباندن چسبهای مخصوص تظاهر به آن می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد: تبلیغات این قبیل جراحیها مخصوصا از طریق ماهواره‌ها عامل اصلی گرایش رفتاری به آن بوده و 80 درصد از افراد بعد از جراحی بینی وقتی به این واقعیت رسیدند که زیبایی آنها چندان تغییر نکرده دچار افسردگی می‌شوند.



بزرگترین بینی جهان (آریایی-ایرانی) با 8.8 سانتیمتر طول مربوط به یک مرد کُردتبار در کتاب گینس ثبت شده است.

  • [ ]