تابناك: سوءاستفاده از عنوان «خون پاك آریایی» به سبك ۲۰:‌۳۰

یازار : Musevi

+0 لایک

«آریایی نیستی اگه این پتیشن را امضا نكنی»، «ایرانی‌ها فقط دو روز فرصت دارید تا از شرافتتان دفاع كنید»، «به آدرس زیر بروید و به خلیج فارس رأی بدهید تا همه بفهمند كه ایرانی‌ها چقدر با غیرت هستند»؛ این‌ها بخشی از مطالبی است كه در سال‌های اخیر و با شیوع گسترده شبكه‌های اجتماعی دست به دست ‌و با توجه به علاقه ایرانی‌ها به این مسائل با استقبال گسترده‌ای هم مواجه می‌شود. اكنون اما در اقدامی جالب‌تر این دست گزارش‌ها، سر از تلویزیون درآورده است.

به گزارش «تابناك»، همه شما‌ها غالبا تجربه برخورد با چنین ایمیل‌ها، پیامك‌ها و پیام‌های اینترنتی را دارید؛ پیام‌هایی كه با دست گذاشتن روی احساسات ملی و مذهبی ایرانی‌ها، می‌خواهند ‌توجه مخاطبان را به‌ خود جلب كنند و غالبا هم كارشان به مدد علاقه ایرانی‌ها به دیده شدن در اینترنت می‌گیرد و مخاطبان خود را پیدا می‌كنند.

تجربه مبارزات اینترنتی ایرانی‌ها برای تثبیت نام خلیج فارس در سال‌های اخیر، مهم‌ترین نمونه برای اثبات این ادعاست. سال‌ها قبل وقتی حسین رضازاده هم هنوز وزنه می‌زد، یك بار دیگر علاقه ایرانی‌ها به این حوزه در ماجرای انتخاب بهترین وزنه‌بردار سال هم رخ نشان داد و كار به جایی رسید كه سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از دسترس خارج شد. 


همین تجربیات موفق موجب شد تا بسیاری به این فكر بیفتند كه از رهگذر تهییج احساسات ملی و مذهبی كاربران ایرانی سودجویی كرده و منافعی برای خودشان دست و پا كنند. جدیدترینش این روز‌ها با بالا گرفتن موج محبوبیت والیبالیست‌های ایرانی در عرصه جهانی رخ نمایانده‌ و عده‌ای با تبلیغات كاذب درباره «انتخاب بهترین والیبالیست سال دنیا» از ایرانی‌ها ‌می‌خواهند ‌به سایتی بروند و به كاپیتان سعید معروف رأی بدهند.

وقتی صفحات وب‌سایت رسمی فدراسیون جهانی والیبال را جستجو می‌كنی، نه لینكی از این سایت می‌بینی و نه نشانی از اینكه چنین رقابتی در جریان است و نه اینكه حتی فدراسیون جهانی والیبال می‌خواهد با آرای مردمی، بهترین والیبالیست جهان را انتخاب كند.
همین مسأله در نگاه اول شما را كمی به شك می‌اندازد. نمی‌خواهد خیلی هم اهل تحقیق و جستجو باشید. همین كه می‌بینید در صفحه نخست این وب سایت و زیر هدر اصلی سایت تبلیغاتی با مضمون «متوقف كردن تحریم‌ها علیه ایران» به ده زبان زنده دنیا نوشته شده و كمی پایین‌تر از شما خواسته ‌‌به كمپین یك میلیون امضا برای حمایت از سعید عبدولی بپیوندید، باید مطمئن شوید‌ نه با یك نظرسنجی جهانی كه با یك شوخ‌طبعی داخلی طرف هستید كه می‌خواهند از احساسات شما سوءاستفاده كنند.

همه این‌ها می‌توانست در حد یك سایت نه‌ چندان جدی كه در فضای مجازی به دنبال گول زدن مخاطبان است، خلاصه شود و چندان اهمیتی نداشته باشد. اما وقتی شب گذشته این وب‌سایت از بخش خبری ۲۰:‌۳۰ سر درآورد و مجری ورزشی این بخش خبری برایش یك رپرتاز تمام و كمال رفت و از هموطنان خواست كه فرصت را برای رأی دادن به كاپیتان معروف از دست ندهند، دیگر سؤال‌های بسیاری به ذهن می‌رسد.

هرچند از شمایل سایت آشكار است كه با یك ادمین هموطن مواجه هستیم، بد نیست سری به سوابق این وب‌سایت بزنیم و ببینیم چه كسانی پشت این ماجرا هستند.

‌وب سایت http: //www. worldwidejobs. org. uk كه شب گذشته در بخش خبری ۲۰:‌۳۰ معرفی شد، توسط فردی به نام میلاد عزیز در ‌۲۸ آگوست ۲۰۱۴ ثبت شده و آدرس آن هم به جایی در دبی تعلق دارد كه البته احتمال دروغین بودن همه این‌ها هست.
 
بررسی این وب‌سایت در الكسا هم نشان می‌دهد، ‌۸۱.‌۴‌ درصد كاربران این وب‌سایت از ایران، ۴‌ درصد‌ آن در انگلستان، ۲.‌۸‌ درصد در آمریكا و ۲.‌۱‌ درصد نیز ساكنین آلمان بوده‌ و هر سه كشور ‌از جمله كشورهایی هستند كه درصد زیادی ایرانی در آنها زندگی می‌كنند و احتمال اینكه این كاربران هم از جمله آن دسته از ایرانی‌هایی باشند كه خون آریایی‌شان به جوش آمده و به كاپیتان معروف رأی داده‌اند، بالاست.

همه این مطالب نشان می‌دهد كه بررسی كوچك و سرانگشتی این ماجرا، چندان سخت نبود و اگر گزارشگر عزیز ۲۰:‌ با این حجم بالای مخاطب كمی وقت می‌گذاشت، می‌توانست سردربیاورد كه سر كار گذاشته شده و دیگر لازم نیست با گزارش، همه مردم را هم سر كار بگذارد. 


دانلود

  • [ ]