آیا 'بستنی' یک خوراکی سنتی ایرانی است؟!

یازار : Musevi

+0 لایک
اگر در اینترنت درخصوص 'اختراع بستنی' سرچ نمایید به این مطلب برخواهید خورد:
آیا میدانستید مخترع بستنی(باستانی) یک ایرانی بوده است؟

Ice cream معادل انگلیسی بستنی است؛ مخترع آن نیز یک ایرانی بوده به نام 'کریم باستانی'
خارجی ها اسم بستنی را به احترام کریم باستانی، آیس کریم (ice cream) گذاشتند:
برای نمونه یک صفحه فارسی در سایت کلوب نیز مدعی این موضوع است:
http://www.cloob.com/c/persian_civilization/93728029
متن این نوشته به قرار ذیل می باشد:
"
ایران زادگاه بستنی ؛
تا به حال به این اندیشیده اید که چرا هرگز در هیچ گزارش یا رسانه خارجی در مورد اینکه بستنی ، این لیسیدنی پرطرفدار، در کجا و توسط چه کسی ساخته شد هیچ حرفی به میان نیامده ؟! جواب این سوال در کتاب `مردم دوران مشروطه` در قفسه های خاک گرفته کتابخانه ملی موجود است که نیز افتخار دیگری است برای ما ایرانیان.

تصویر یک مبارز آریایی در حال خوردن بستنی
عکس هایی از جالب ترین بستنی های دنیا

داستان از اینجا شروع میشه که فردی به نام کریم باستانی ملقب به کریم یخ فروش پسر جوانی از شهر یزد در بازار آن زمان (خیابان جمهوری امروز) بساط یخ فروشی داشت. یکی از مشتریان غالبا دائمی کریم کارمندان سفارت انگلستان در همان حوالی بودند. این مواجهه هر روزه کارمندان با کریم رابطه صمیمانه را بین آنها پدید آورد. کارمندان برای کریم که انگلیسی بلد نبود نام کریم یخی یا همان به گفته خودشان آیس کریم را برگزیدند. در اواسط درگیریهای دوران مشروطیت کریم برای جلب بیشتر مشتری اقدام به پخش یخ در بهشت مبادرت ورزید. و در همین دوران و برای اولین بار با مخلوط کردن شیر و یخ و زرده تخمه مرغ و گلاب و شیره ملایر اولین بستنی تاریخ بشریت را ساخت. که مورد استقبال اهالی بازار و همسر سفیر انگلیس قرار گرفت مغازه ای در همان حوالی توسط سفیر انگلیس به کریم اهدا شد که بر سر در آن به زبان انگلیسی اسم فامیل کریم (باستانی) bastani نوشته شده بود که ایرانی ها به اشتباه بستنی می خواندند. در زمان افتتاح فروشگاه سفیر انگلیس با گفتن: we name it after you اسم محصول را به احترام کریم آیس کریم گذارد.

میرزا حسن‌خان مستوفی, مستوفی‌الممالک دوران مشروطیت ، در کتاب خاطراتش مینویسد این … (کریم باستانی) لیسیدنیی ساخته است از سردابهای یزد سردتر ، از … شیرین تر، از پنبه خراسان نرمتر. سالها بعد کریم با یکی کارمندان سفارت انگلیس به نام الیزابت بسکین رابینز ازدواج کرده و به انگستان و بعد از آن به امریکا مهاجرت میکند."

پاسخ:
اگر در اینترنت به انگلیسی سرچ کنید: "چه کسی بستنی را اختراع کرد؟" به این سایت رسمی بستنی برخواهیدخورد:
در سایت فوق، درمورد تاریخ پیدایش بستنی مقاله ای مفصل ارائه دادند؛ چنانچه انگلیسی هم بلد نباشید فقط سعی کنید در آن مطلب، کلمه iran (ایران) را سرچ کنید که پیدا نمی شود چون مخترع بستنی چینی ها بودند.
اما اگر بزرگترین بستنی خوران تاریخ جهان را سرچ کنید شک نکنید که با نام ایران مواجه خواهید شد که در فروردین ماه 1392 اتفاق افتاده است.
تصاویر مربوطه به مراسم بستنی خوران آریایی را در ادامه می بینید:




  • [ ]