نشان ملی ایران چیست؟!

یازار : Musevi

+0 لایک

مدت های زیادی است كه حیوانات بعنوان نماد كشورها به كار گرفته می شوند؛ حیوانی كه منحصر به آن كشور یا منطقه است و یا بیشتر در آن منطقه زیست دارند به عنوان سَمبل ملّی معرفی می شود.
در ایران نیز از زمان حاكمیت اسلامی-شیعی سلسله صفوی تا پایان سلطنت پهلوی، از حیوان 'شیر' بعنوان نشان ملّی در پرچمها استفاده شد اما از آنجاییكه نه زیستگاه این حیوان ایران بوده و نه اصالت آریایی_پارسی و نه ارتباطی به دین زرتشت دارد بلكه نمادی كاملاً اسلامی و عربی و مربوط به تمدنهای غیر ایرانی و حتی ضد ایرانی می باشد فلذا امروز حیوان یا نماد شیر به هیچ وجه نمیتواند بعنوان نماد ملی ایران شناخته شود.


نماد سایر كشورها
برخی كشورها هستند كه سمبل دایمی آنها حیوانات است؛ مثلاً ˈپانداˈ به عنوان خرسی كه تنها زیستگاه آن چین است، در اكثر رویدادهای ورزشی این كشور به عنوان نماد به كار گرفته می شود و قطری ها در مسابقات اخیر جام ملت های آسیا از اوریكس (نوعی بز) به عنوان نشان خود استفاده كردند.
برزیل هم به عنوان كشور میزبان بازی های جام جهانی 2014 یك گونه در خطر انقراص با نام ˈآرمادیلویˈ را به عنوان سنبل خوش شانسی تیم فوتبال خود انتخاب كرده است.
همچنین نماد ملی تُركها "گرگ خاكستری" ، عربها 'قرقی' ، روسها 'خرس' ، فرانسویها 'خروس' ، انگلیسیها 'شیر' ، نیجریه 'عقاب' ، ساحل عاج 'فیل' و... است و در تمام برنامه های رسمی آنها جای دارد، تمام این نمادها ریشه در فرهنگ و جغرافیای كشورها دارد و با این نشان در تمام دنیا شناخته می شوند.

آیا یوزپلنگ هم نماد ایران است؟
پدر علم بازاریابی ایران با ابراز تاسف از اینكه ایران با وجود تمدنی كه دارد چیزی برای معرفی به عنوان برند ملی ندارد گفت: با این وجود یوزپلنگ سمبل ایران شده اما آیا واقعا یوزپلنگ نماد ایران است؟!
دكتر احمد روستا با بیان اینكه برند ملی استمرار اخلاق، افكار، گفتار، رفتار و آثار یك ملت و جاذبه‌ها و پتانسیل‌های یك كشور است، افزود: در فرآیند جهانی شدن برند ملی یك انتخاب نیست بلكه یك ضرورت است و ما اگر می‌خواهیم جهانی باشیم باید برند ملی داشته باشیم. وی با طرح این سوال كه مگر می‌توانیم ایرانی باشیم و هر روز یك كارت شناسایی داشته باشیم؟ گفت: برند عبارت است از هر چیزی كه بتواند باعث تشخیص و تمایز، شناسایی و شناساندن شود و اگر این ویژگی‌ها را داشت یك برند به حساب می‌آید.

  • [ ]